fredag den 5. april 2019

Til og fra Caminoen

Fly fra Danmark kombineret med tog eller bus er ofte den mest praktiske måde for danske pilgrimme at komme til Spanien og nabolande.
Jeg vil gå Camino Primitivo fra Oviedo, og har problemer med at finde en god flyforbindelse, lyder spørgsmålet, som jeg her på hjemmesiden vil forsøge at svare lidt bredere på, da lignende spørgsmål ofte dukker op med andre pilgrimsruter som endemål.
Jeg har sjældent selv haft problemer med at nå frem på een rejsedag til min startby på en pilgrimsvandring fra København, men det er sket. For pilgrimme, der ofte læser siden her, vil det også være kendt, at nogle pilgrimme mener, at vi slet ikke burde flyve til og fra pilgrimsvandringer, men alene - af hensyn til klimaet - tage tog og bus. Altså give os god tid og allerede på rejsen mod pilgrimsvandringen lade roen falde på os.
Men tilbage til spørgsmålet: Det er muligt at flyve til Santander (eller Bilbao) og tage bus derfra til Oviedo- en kombibillet med f.eks. Iberia (DK- Santander med mellemlanding i Madrid eller Barcelona, og retur fra Santiago til Madrid/Barcelone og derfra hjem igen) koster ikke en formue. Jeg flyver ikke selv med Ryan Air - ikke fordi jeg er bange for at falde ned, men fordi jeg mener, at et arbejde er sin løn værd, og Ryan Air nægter de ansatte (hvis man kan kalde deres løsarbejdere det) en normal overenskomst, som jeg i mit lange liv har nydt godt af på arbejdsmarkedet. Så derfor går jeg selv efter de mere traditionelle selskaber (gammeldags flyselskaber), som jeg oftest føler, at jeg får en god behandling hos.
3 eksempler fra den seneste tid her:
a) Jeg har f.eks. på min nuværende tur på den Portugiske Kystrute købt en billet med Lufthansa: København-Frankfurt-Santiago tur og retur ( 745 kr), og derfra bus til Porto (Alsa) 20 Euro. Ialt ca 900 kr. for alle transportudgifter. Men det er sjældent, jeg får det så billigt.
b) Da jeg i efteråret 2018 gik netop Camino Primitivo, hvor min startby var Leon og Camino del Salvador, købte jeg en rundtursbillet hos Iberia: København-Barcelona-Leon - og retur hed den Santiago-Madrid-København, samlet pris: 2.367 kr. Så de to ovenstående eksempler viser altså et forholdsvis stort udsving i prisen på en billet. Men det er stadig langt billigere og nemmere end hvis jeg skulle forsøge mig med tog fra København, hvor alene overnatning på diverse hoteller undervejs ville gøre rejseomkostninger langt dyrere, ligesom tog generelt er dyrere end fly.
c) På min sene forårstur i år, hvor jeg skal gå i Frankrig, er fly- men ikke togbilletten indkøbt. Her skal jeg med SAS fra København til Paris og videre med tog til le Puy, der er min startby, og retur med tog fra Lourdes (min slutby) til Paris, hvor jeg flyver hjem med SAS. SAS-billet tur-retur til Paris 1.097 kr. Dertil kommer så togbilletten i Frankrig, som jeg endnu ikke har købt. Men samlet bliver det formentlig under 2.000 kr. i det hele.
Jeg bruger aldrig mellemled ved flybilletkøb, men sætter selv min rejse sammen. Det skyldes ikke mindst, at et af de større danske netbasserede rejsebureauer, hvor en rejsende havde købt en billet, for et par år siden, løb fra ethvert ansvar, da flyselskabet, den rejsende skulle med, gik konkurs. Selskabet vandt en retssag om, hvorvidt de var økonomisk ansvarlige eller kunden selv skulle bære alle tab. Så jeg har ingen lyst til at gøre brug af nogen former for selskaber, uanset hvem det er, der i en uendelighed smider reklamer i hovedet på mig, hver gang jeg går på nettet for at købe en rejse. Det er iøvrigt rimeligt nemt selv at arrangere transporten, og hvis du kun bruger "gammeldags" flyselskaber, som SAS, Lufthansa, Air France, Brussel Air, Iberia er der ovenikøbet nogen i den anden ende af en telefonledning, hvis et eller andet går skævt. Så det er min anbefaling. Andre kan have andre ideer.
Og internt i Spanien er busselskabet Alsa også en god oplevelse. For et par år siden havde jeg - klummermikkel - kommet til at købe en busbillet til en forkert dag fra Madrid Lufthavn til Bilbao, hvor jeg skulle gå nogle etaper af Camino del Norte for at komme i form inden jeg ramte mellemstien til Oviedo, hvor jeg fortsatte af Camino Primitivo. Jeg kunne ikke finde ud af at ændre billetten elektronisk (de taler og skriver altså spansk i Spanien), så jeg købte nok en billet, den rigtige, og tænkte: Det tab må du bære. Men jeg tog billetten med til Madrid, hvor Alsa har et lille kontor i Lufthavnen, og her fik jeg på få sekunder alle mine tabte Euro-retur på kreditkortet - uden nogen former for diskussion. Selv hos et flyselskab som Norwegian skal man igennem en uendelig række prøvelser, besvær, lange skrivelser m.m. for at få de penge, som man juridisk har ret til. Så Alsa er afgjort et selskab, som jeg tør anbefale.