onsdag den 27. september 2017

Pilgrimskontoret i Santiago har aldrig haft så travlt før.

I højsæsonen, der er ved at slutte nu, har der dagligt være 35 ansatte og/eller frivillige til at betjene op til 2.000-3.000 pilgrimme om dagen.
Det nye pilgrimskontor i Santiago har været åbent ca 1½ år nu, og det er svært at forestille sig, hvordan det var gået, hvis ikke det tidligere Hospital de Carretas, der i århundreder har taget sig af syge, gamle, hjemsløse og tiggere, var blevet ombygget til pilgrimskontor, da moderne tider havde flyttet bygningens "barmhjertighedsopgaver" andre steder hen. Over året er der mellem 18 og 35 ansatte/frivilige dagligt i kontoret, hvor der hver eneste dag året rundt - med undtagelse af den 25. december og den 1. januar - bliver taget hånd om ankomne pilgrimme. Her i 2017 vil ca 300.000 pilgrimme være modtaget på kontoret inden året er omme. Heraf alene over 100.000 i juli og august.
På kontoret kan man - udover modtagelse af det for pilgrimme "uundværlige" Compostela - få hjælp til hjemrejse, fortsat vandring til Fisterra eller Fatima, bagageopbevaring og reservation af overnatning, ligesom der er to daglige gudstjenester/messer i det lille kapel, samt mulighed for at låne møderum til samvær med andre ankomne pilgrimme. Den store bygning summer af liv hele året med lange køer af ankomne pilgrimme i de hotteste sommermåneder.
Et råd til dig der ankommer tidlig formmiddag fra maj til og med midt oktober. Køen til skranken kan synes uendelig lang. Find et sted at bo og gå til pilgrimsmesse først. Om aftenen er der ofte langt færre i køen, ligesom nogle pilgrimme først henvendet sig tidlig næste morgen efter ankomsten for at stå først i køen, når kontoret åbner på slaget ni.
Her et foto fra en af de "uendelige" lange køer, hvor der var så mange pilgrimme, at de måtte danne kø til velkomstkontoret gennem gården i haven. "Normalt" kan det klares fra gaden.